|
ETIK |
Probus är anslutet till Sveriges Managementkonsulter
och följer deras etiska riktlinjer och regler, som bland
annat omfattar föreskrifter om sekretess, opartiskhet,
integritet och professionellt förhållningssätt.
Se vidare: www.samc.se.
|
Ansvarstagande:
Ansvar betyder att svara an. Ansvarstagande är resultat av reella
överenskommelser, som följs upp. Ansvarstagande är
grunden för gott samspel och för delaktighet. Ansvarstagande
förutsätter möjligheter att påverka. Vi vill
medverka till att ansvarskulturen utvecklas hos våra uppdragsgivare.
Dialog: Det öppna, förtroendefulla
samtalet är kanske den viktigaste källan till utveckling.
Dialogen främjar värdeskapande och är nödvändig
för ansvarstagande och samspel. Vi vill ha goda dialoger med
uppdragsgivarna och träna dem i dialogens konst.
Engagemanget bör vara drivkraften
i allt utvecklingsarbete. Man bör givetvis sträva efter
att arbeta med de berörda – inte emot. Det gäller
att mobilisera lusten och hantera olusten. De berörda bör
i all möjlig utsträckning vara väl informerade, delaktiga
och ha möjligheter att påverka. Endast därigenom
kan människor ta faktiskt ansvar. Om "negativa" beslut
måste fattas är det av största vikt att de berörda
ändå anser sig juste bemötta.
Våra insatser bygger på engagemang både från
vår och våra uppdragsgivares sida.
Kompetens och dådkraft finns
ofta redan i utgångsläget, men det är inte säkert
att de som är involverade i förändringsprocesser
inser det. När de dolda reserverna kommer fram kan det omöjliga
bli möjligt. Vi har en särskild kompetens när det
gäller att mobilisera och fokusera uppdragsgivarnas egna starka
sidor. De blir hävstänger i utvecklingsarbetet.
Ledning i samspel betyder att de berörda
– "chefer" och "medarbetare" hjälps
åt med ledningen. Den sker då främst genom ömsesidiga
överenskommelser. Ledning i samspel är överlägsen
traditionell ledning åtminstone när förändringarna
är snabba och komplexa. Ledning i samspel förutsätter
nya ledningsroller: cheferna vidareutvecklas till "koordinatorer"
och medarbetarna till "medledare". När det ställs
krav på kraftfull ledning, hjälper vill till med att
utveckla ledning i samspel
Lärande är kärnan i utvecklingsarbete
och ska resultera i förbättringar. Det gäller att
lära nytt, lära om och lära av. I allmänhet
vill vi stimulera lärande genom att utgå från deltagarnas
och organisationens "verklighet" och utmaningar. Genom
reflektion, dialoger och tillskott av relevant teori får deltagarna
stöd och stimulans att gå framåt. Miljön för
lärande ska vara lagom trygg och frigöra deltagarnas kreativitet.
På sistone har vi inspirerats av KBT (kognitiv beteendeterapi)
som metod bland annat vid coaching och handledning. KBT innebär
ett målstyrt, systematiskt lärande under hög grad
av ansvarstagande från ”klientens” sida.
Problem som utmaningar: I många
(men inte alla) sammanhang är det mer inspirerande, energigivande
och därmed effektivt att tänka i möjligheter än
i problem.
Samspel: Organisationer är människor
i samarbete. Samspel kännetecknas av att alla väljer att
ställa upp, vill göra sitt bästa och har helheten
för ögongen. En samspelsinriktad organisation skiljer
sig från en hierarki, där samarbete sker på chefens
villkor. Den skiljer sig också från "anarkin"
där var och en vill samarbeta främst på egna villkor.
Vi vill sampela med uppdragsgivare som vi bli (ännu) bättre
på samspel.
Värdeskapande: Vi arbetar med utgångspunkt
i företagets/organisationens värdeskapande processer.
Det är värdet för kunderna/avnämarna som direkt
och indirekt skapar värde för övriga intressenter.
I våra uppdrag vill vi ofta "ha kunden i rummet".
|