Jag tror att alla människor har egen erfarenhet av ett förstklassist
samspel, även om det inte gäller ett musikaliskt sammanhang.
En ledningsgrupp eller arbetsgrupp fungerar så att det sjunger
om den. Företaget svänger. Ljuv musik uppstår i
familjen. Idrottslaget är välstämt som en flygel.
Ibland kanske samspelet uppstår hastigt och försvinner
lika fort i någon slags otakt eller disharmoni, ibland kan
det bestå under längre perioder.
Jag använder samspel som metafor för en slags organisationskultur,
som jag tror är överlägsen i många olika sammanhang.
Dirigentkulturen är hierarkisk-auktoritär och primadonnakulturen,
dess motsats, anarkistisk. Men ibland kan såväl dirigenter
som primadonnor behövas.
Vad kännetecknar samspelskulturen?
I varje större organisation finns det här och där
inslag av samspelskultur: Projekt och arbetsgrupper, som fungerar
föredömligt. Situationer som kännetecknas av ovanliga
utmaningar eller hot, som mobiliserar alla berörda. Många
småföretag arbetar också samspelsinriktat. Problemet
är att det inte finns några allmänt kända begrepp
och modeller som beskriver en sådan kultur. Och då kan
ett samspelsinriktat arbetssätt heller inte läras och
utvecklas systematiskt. Det paradoxala är att traditionella
sätt att driva och utveckla företag, som vilar på
en hierarkisk grund, snarare motverkar än främjar ett
äkta samspel.
Ett gott samspel förutsätter att alla väljer att
delta i det. Det är först då som man kan ta ett
reellt ansvar. Jag väljer att delta för att jag vill ha
egna väsentliga mål eller behov tillgodosedda. Och detta
sker genom att samtidigt arbeta för mål som är gemensamma
för dem jag samarbetar med (att åstadkomma ”vackrare”
musik, än vad jag skulle kunna göra själv).
Ansvarstagande är själva grunden för en samspelsinriktad
kultur. Ansvarstagande betyder här att svara an på, att
ge gensvar (jfr engelskans responsibility). Ansvarstagande (gentemot
andra) uppkommer genom att två eller fler parter gör
en frivillig överenskommelse, som följs upp. Ansvarstagande
är liktydigt med ett åtagande som jag själv valt.
Att arbeta i samspel betyder att var och en tar ett tydligt ansvar
för att leverera en fullgod insats. Men det betyder också
att själv ta ett ansvar för det gemensamma målet
och för samarbetet med andra. Därigenom blir medarbetarna
medledare.
Samspel förutsätter att de medverkande har kommit överens
om gemensamma spelregler om bland annat ansvarstagande. En öppen
kommunikation, dialog och ett fortlöpande lärande är
andra kännetecken. Samspel fordrar tydlighet i roller och relationer.
Det måste alltså finnas tydliga kontrakt mellan den
enskilde och företaget, som regelbundet följs upp (medarbetarkontrakt).
Samspel innebär ett professionellt förhållningssätt,
inte ett barnsligt.
Hur leds samspel?
En samspelsinriktad kultur tillämpar ledningsbegrepp och ledningsideal,
som markant skiljer sig från de traditionella. Utgångspunkten
är att ledning alltid försiggår i ömsesidiga
relationer. Ledning är något som sker mellan alla berörda
parter. Om chefen ger en order åstadkoms (chefens) ledning
först om ordern åtlyds. Jag menar alltså att ledning
är mer än chefers ensidiga agerande för att styra,
stimulera, stödja, utveckla och samordna de underställda.
Ändå är det detta som officiellt är normen
i de flesta företag, som faktiskt inte skulle fungera om ledningen
i praktiken var enkelriktad eller enbart utövades av chefer.
Ledning syftar till att åstadkomma resultat genom samverkan
och samordning. Ledning skapar helhet, mening och sammanhang (när
det gäller rum, tid och handling). Om alla berörda hjälps
åt med ledningen blir den mer effektiv och ger ökat engagemang.
Precis som i vår retrogrupp är alla medverkande aktiva
och ansvarstagande i ledningen av samspelande grupper och organisationer.